Over Rhapsody

Meet the Team

Harry van Dalen

Opgegroeid in een 100% popcultuur beleefde Harry begin jaren ’70 zijn eerste orgelconcert van Bach. Dat was op een voor die tijd fantastisch Hifi systeem. Sindsdien was mooi of lelijk voor hem niet meer aan de orde: vanaf dat moment was hij er diep van doordrongen dat alle soorten muziek en klank met de mens communiceren. Als je muziek op het juiste moment hoort word je geraakt tot het diepste van het Zelf. Harry was midden jaren ’70 daardoor een van de eersten in Nederland die high-end audio op de kaart hebben gezet. Die ontwikkeling leidde in 1988 tot het verwezenlijken van een persoonlijke droom: een High-End speciaalzaak met de naam Rhapsody. Een andere droom was een eigen platenlabel met superieure opnamen: die werd tien jaar later verwezenlijkt met Turtle Records. De kennis die Harry en Michael zo verkregen als klankregisseurs van klassieke en jazz-opnamen hebben nog altijd een grote invloed op de af- en samenstelling – de ‘tuning’ – van een hifi-systeem. Voor hen zijn deze kennis en ervaring van absoluut belang om klanten op de juiste manier van advies te dienen.

Michael van Polen

Michael groeide op met gitaren, basgitaar en drums. Hij is een muziek-freak pur sang. Muziek maken is zijn grote hartstocht gebleven, maar het vinden van zijn ‘holy grail’, ofwel de perfecte hifi-set, is een passie die erbij gekomen is. Valt deze ooit te vinden? “Geen idee”, zegt Michael, “maar het pad er naartoe is boeiend en spannend”. Die passie voor audio en muziek en het meedenken over de wensen van en oplossingen voor de klant zijn de pijlers waar Harry en Michael samen op hun eigen wijze Rhapsody mee bestieren. Rhapsody is daarmee geen gewone winkel maar een ontmoetingsplaats waar muziek- en audioliefhebbers zich thuis voelen. En waar altijd uitstekende espresso’s en cappucinno’s worden geschonken.

`` Rhapsody is daarmee geen gewone winkel, maar een ontmoetingsplaats, waar muziek- en audioliefhebbers zich thuis voelen. ``

Live at Rhapsody

Naast vele Hifi-shows en lezingen organiseert Rhapsody met regelmaat live-concerten in het pand. Deze concerten worden altijd in hoge resolutie opgenomen. Vervolgens zijn die opnamen te verkrijgen op CD-R of als hoge resolutie-downloads. De opnamen worden in samenwerking met Frans de Rond en Peter Björnild van Sound Liason gemaakt.

Zo wordt een brug geslagen tussen de opnamestudio en mensen die graag naar een high-end opname luisteren. Je kunt bij deze unieke concerten aanwezig zijn door je in te schrijven op onze nieuwsbrief. Na de aankondiging van het concert start de inschrijving en kunnen de eerste 40 aanmeldingen dit concert bijwonen. Op dezelfde manier worden ook concerten buiten het pand van Rhapsody georganiseerd.

Zo wordt een brug geslagen tussen de opnamestudio, en mensen die graag naar een high-end opname luisteren.

Tuning

Het hart van Rhapsody is de ‘tuning’: hoe stel je een set samen en hoe werk je dat uit bij de klant thuis. Het is vaak gebruikelijk live-muziek daarbij als uitgangspunt te gebruiken. Helaas wordt vrijwel alle live-muziek (klassiek uitgesloten) elektrisch versterkt. Dus wat is dan de referentie, akoestische muziek? En als akoestische muziek dan als uitgangspunt wordt gebruikt, waarom klinkt Mahler dan compleet anders in het Concertgebouw in Amsterdam dan in de Doelen in Rotterdam? En zit je daarbij voor- of achterin de zaal?

Kortom: live-muziek als referentie gebruiken is lastig. Voor Michael en Harry is daarom de microphonefeed de referentie. Met andere woorden: dat wat de producer heeft bedoeld tijdens de opname. Door de kennis die zij zelf hebben verkregen als klankregisseurs bij live-opnamen en studiowerk is het voor hen snel te analyseren wat er op de CD, LP of dowload als opgenomen muziek staat. Zo kunnen zij hun klanten op de juiste manier informeren wat er gebeurt in de opname zelf. Daarmee krijgt de klant een beter betrouwbaar beeld van waar hij of zij naar zit te luisteren.

Voor Michael en Harry is daarom de microfoonfeed de referentie. Met andere woorden: dat wat de producer heeft bedoeld bij de opname.